DIMARTS, 1 D'OCTUBRE - NOSTÀLGIA D'ESTIU

Entrar a l'octubre fa mandra. Tot i així, crec que aquest any, sigui perquè em faig gran (o perquè ja sóc gran) o perquè dec haver après a valorar cada moment, la transició del bon temps cap al mal temps, del regne de la llum a l'imperi de la fosca, és més lenta que altres anys. O potser la meva memòria meteorològica és curta i simplement repeteixo -tothom repeteix- esquemes d'altres anys sense adonar-me'n. El cas és que al matí fa fresca i al migdia fa calor, molta calor. Aquest matí, algú m'ha dit: ─És que això no pot ser! Que ja som a l'octubre!, com si el temps obeís pautes lògiques, com si a partir del 21 de setembre (o és el 23?) una ratlla partís el temps i una força telúrica cronometrada insuflés aire del pol a l'atmosfera mediterrània. Doncs no. Farà fred quan entri la massa polar pel motiu que sigui (que a mi, ben mirat, no em fa ni fred ni calor).
Ja m'està bé que la tardor climàtica es faci pregar. No sé si aquest any m'hi he fixat més, però he vist molta vida al carrer a totes hores, i això fa bonic de veure i de viure. La primera ventada gelada acabarà amb la vida nocturna tal com l'hem viscuda en els darrers mesos, i s'instal·laran la posa trista i capficada, la ganyota constant, el nas vermell i la bufanda de llana en els nostres cossos i les nostres vides fins, més o menys, de mitja primavera en endavant.
Ja m'agrada contemplar com cauen les fulles dels arbres, al Parc Bosc, mentre hi corro o hi camino, com canvia la Rambla en funció del color que adquireixen els plàtans, com el vestuari de la gent es dignifica (fora xancletes i samarretes de tirants) i com la vida torna a una rutina de feina (qui té la sort de tenir-ne), d'activitats, de futbol, de cultura.
És veritat que aquest octubre té una nostàlgia, o una recança, d'estiu. En comptes de plànyer la calor que encara fa, per més que ens agradi la fred, val més que en gaudim, que aprofitem un últim cop per fer una birra en una terrassa al sol o per un bany tardà a la platja. Diuen que l'hivern s'acosta.

Comentaris