JOANA'S BOOKS. UN BLOG DE LLIBRES PER TENIR EN COMPTE.



Vaig conèixer la Joana fa una mica menys d'un any (ho explico en una entrada anterior). Ella havia obert un blog poc temps abans, Joana's Books, on feia exactament el que jo desitjava i no gosava: ressenyes i crítiques dels llibres que llegia. Em va admirar i també sorprendre que una persona tan jove (llavors tenia 11 anys) fos tan desinhibida a l'hora d'expressar l'opinió sobre les seves lectures. Vaig contactar amb ella, i al cap d'uns mesos de correus i whatsapps, ens vam conèixer personalment, ja que em va presentar ─amb l'escriptora Carme Ballús─ La reina faraó a la seva ciutat. No només és una lectora voraç; és una crítica i blogaire amb criteri i una escriptora prometedora: en el blog ─i a la vida─ s'expressa d'una manera que ja agradaria a molts adults; a més, ha començat a redactar una novel·la que també publica, per capítols, al seu blog. Per conèixer la Joana una mica més, he decidit entrevistar-la. Tant de bo que la seva feina sigui motiu d'inspiració per a d'altres joves lectors. Per a mi (juvenil d'esperit) ho ha estat i ja he començat a imitar-la.
Capçalera del blog Joana's Books

Tal dia: El teu blog Joana's Books acaba de fer un any. Com se't va acudir la idea, tan jove, d'obrir un blog per parlar de llibres?Joana: Molta gent m'ha fet aquesta pregunta. No va ser ben bé idea meva, sinó que jo anava seguint altres blogs i canals literaris, fins que un dia vaig veure un vídeo que em va motivar a crear el blog. Jo li vaig preguntar a la meva mare, i ella em va dir que sí, que el podia fer. Per mala sort li vaig preguntar abans d'anar a dormir, i no vaig poder començar fins al matí. Estava tan entusiasmada que em va costar adormir-me i tot! Però finalment em vaig adormir i va arribar el matí, llavors vaig poder crear el blog.

Tal dia: Per què de llibres?Joana: Jo tinc moltes més aficions, per exemple dibuixar, però com que també m'agrada molt escriure, així podia escriure sobre llibres! També perquè seguia una pila de blogs literaris, com he dit abans, i això va fer que m'acabés de motivar.

Tal dia: Llegeixes moltíssim! Com t'organitzes per fer compatibles els estudis, les activitats extraescolars, la vida familiar... i el blog?Joana: Primer de tot a l'escola llegim, i jo aprofito per portar els meus llibres de casa. Segon, abans d'anar a dormir llegeixo. Tercer, quan avanço més és als caps de setmana i quart, quan un llibre m'enganxa res m'impedeix llegir. També faig servir alguns trucs, com per exemple: llegir més d'un llibre alhora (sobre temes completament diferents, clar); si llegeixo, no vaig vocalitzant cada paraula, simplement les dic per dins sense formular-les amb els llavis. Sobre el blog... No sempre puc escriure, però durant el dia si se m'acudeixen idees, les escric perquè després, a l'hora d'escriure, sigui més ràpid. També, quan no tinc res a fer vaig estructurant les entrades mentalment.

Tal dia: Al blog, a part de fer ressenyes de llibres, organitzes concursos, reptes (booktags, bookhauls, etc.) per a tu i altres blogaires de llibres, expliques receptes per a organitzar festes "guais"... D'on treus les idees, i com les portes a terme? Tens ajuda?Joana: A vegades m'ajuden el grup de Lectors, més concretament la Tecla (www.perdudaentrepagines.blogspot.com), i si no, com he dit abans, durant el dia se'm van acudint coses. A vegades se m'acudeixen quan parlo amb algú, a vegades quan dibuixo, a vegades quan llegeixo... També se m'acudeixen coses inspirant-me en d'altres blogs.

Tal dia: Una cosa que m'agrada molt del teu blog és que no et tanques portes: tant et fa comentar un llibre molt infantil com d'altres que, en principi, semblarien per a lectors més adults. Com trobes aquestes lectures? Creus que fem bé de classificar la literatura per edats?
Joana: Com ja he dit abans, els Lectors m'ajuden molt, o els altres bloggers. A la blogosfera i a Booktube hi ha molta activitat i sempre descobreixes llibres nous. Sobre la classificació dels llibres per edats, depèn, jo llegeixo llibres que estan classificats per molt més grans que jo, i els entenc perfectament. També en llegeixo per més petits, i si són macos no m'avorreixo. Jo crec que depèn més de la persona que no pas del llibre. Encara que hi ha llibres que no són aptes per nens petits, no podem anar i dir: un nen de 8 anys pot llegir Bittersweet, NO! 

Tal dia: Estàs en contacte amb blogaires juvenils i booktubers. Quins són els teus preferits? Què esperes trobar en un altre blog que fa el mateix que tu?
Joana: Sí, tenim un grup de Whatsapp a on comentem llibres junts, no tots són bloggers o booktubers, n'hi ha que són simplement lectors. Amb la lectora que tinc més confiança és amb la Tecla. Sobre blocs o canals preferits... No m'agrada gaire respondre aquestes preguntes, però un que m'agrada molt és el canal de la Marta (https://www.youtube.com/channel/UCOIphz41SK-QpDL6ExCFmyg) que va ser la que em va motivar a crear el blog.

Tal dia: Què t'ha portat fer el blog?
Joana: He conegut moltíssima gent fantàstica que m'ha ajudat en molts moments. A més també he après a fer servir el Blogger. 

Tal dia: Em consta que ets usuària de la biblioteca de la teva població. Què penses de les biblioteques? Què t'agradaria trobar-hi (que ara no hi sigui: activitats, gèneres literaris, etc.)Joana: A mi m'agraden molt les biblioteques, encara que els llibres no te'ls pots quedar permanentment, estàs envoltada de llibres, i a més saps que els pots llegir! M'encanta aquesta sensació!! A mi m'agradaria que fessin activitats amb bloggers literaris i booktubers d'arreu de Catalunya. També m'agradaria que fessin concursos de recomanacions, per exemple.

Tal dia: Una pregunta típica: quins estudis t'agradaria fer? Tens molt de temps per decidir, encara, però creus que podran tenir a veure amb la literatura?
Joana: Encara no ho tinc gaire clar, però sí, per ara m'agradaria que tinguessin a veure amb la literatura.

Tal dia: Has començat a escriure una novel·la i en vas publicant els capítols al blog. Quan la veurem acabada?
Joana: Uff! No ho sé! Com tu ja saps no és fàcil això d'escriure un llibre, a més també he d'estar inspirada... Espero que aviat! 

D'esq. a dreta: Joana Cubeles, M. Segura i Carme Ballús

Comentaris